Eine klinische Prüfung zur Untersuchung, wie Alectinib und Entrectinib jeweils bestimmte Anzeichen von Krebs im Vergleich zu Durvalumab bei Personen mit fortgeschrittenem nicht-kleinzelligem Lungenkrebs mit spezifischen Genanomalien reduzieren, und wie sicher Alectinib und Entrectinib sind
A Study Evaluating the Efficacy and Safety of Multiple Therapies in Cohorts of Participants With Locally Advanced, Unresectable, Stage III Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)
- Krebs
- Lungenkrebs
- Nicht-kleinzelliges Lungenkarzinom
Rekrutierung läuft
- Berlin
- Chemnitz
- Esslingen
- Heidelberg
- München
- Regensburg
- Würzburg
NCT05170204 2023-503920-14-00 BO42777
Studienzusammenfassung
1. Warum ist die klinische Prüfung BO42777 erforderlich?
Nicht-kleinzelliger Lungenkrebs (NSCLC), der sich nicht im Körper ausgebreitet hat und nicht operativ entfernt werden kann, wird als lokal fortgeschrittenes, inoperables Lungenkarzinom (NSCLC) bezeichnet. Die aktuelle Standardbehandlung ist die Chemoradiotherapie. Je nachdem, in welchem Land Sie leben, kann sich daran eine Behandlung mit dem Medikament Durvalumab anschließen.
Manchmal verschlechtert sich ein NSCLC nach der Standardbehandlung weiter, sodass neue Behandlungen erforderlich sind. Alectinib und Entrectinib sind Medikamente, die das Wachstum und die Ausbreitung von Krebs in andere Körperteile verhindern können. Alectinib und Entrectinib greifen Krebszellen an, die bestimmte Veränderungen (sogenannte Mutationen) in den ALK- oder ROS1-Genen aufweisen. Sie wurden noch nicht zur Behandlung von lokal fortgeschrittenem, inoperablem NSCLC zugelassen. Ziel dieser klinischen Prüfung ist es, die Wirkungen von Alectinib und Entrectinib (gut oder schlecht) mit der von Durvalumab bei Personen mit lokal fortgeschrittenem, inoperablem NSCLC mit ALK- oder ROS1-Genmutationen zu vergleichen.
2. Wie läuft die klinische Prüfung BO42777 ab?
Diese klinische Prüfung nimmt Personen mit lokal fortgeschrittenem inoperablem NSCLC mit ALK- oder ROS1Genmutationen auf. Personen, die innerhalb von 6 Wochen vor Beginn der klinischen Prüfung mit mindestens zwei Chemoradiotherapiezyklen behandelt wurden, und deren Krebs sich während oder nach einer Chemoradiotherapie nicht verschlechtert hat, können an der klinischen Prüfung teilnehmen. Personen, die an dieser klinischen Prüfung teilnehmen (Teilnehmer), erhalten die Behandlung mit Alectinib oder Entrectinib für bis zu 3 Jahre ODER Durvalumab für bis zu 1 Jahr. Der Prüfarzt wird die Teilnehmer während der ersten 3 Monate alle 2 Wochen und danach während der Behandlung einmal monatlich untersuchen. Bei diesen Besuchsterminen im Krankenhaus werden Untersuchungen durchgeführt, um festzustellen, wie der Teilnehmer auf die Behandlung anspricht und welche Nebenwirkungen gegebenenfalls auftreten. Bestimmte Termine können auch zu Hause oder in der örtlichen Klinik des Teilnehmers durchgeführt werden (je nach Anweisung des Arztes der klinischen Prüfung und den Anforderungen des jeweiligen Landes). Nach der letzten Studienbehandlung werden die Teilnehmer alle 1 bis 3 Monate nachbeobachtet, solange sie damit einverstanden sind. Dies erfolgt durch Kliniktermine, telefonisch oder durch ihre Krankenakte. Die Gesamtdauer der Teilnahme an der klinischen Prüfung hängt davon ab, ob der Krebs durch die Studienbehandlung unter Kontrolle bleibt, und kann mehr als 8 Jahre betragen. Die Teilnehmer können die Studienbehandlung jederzeit absetzen und aus der klinischen Prüfung ausscheiden.
3. Was sind die Hauptziele der klinischen Prüfung BO42777?
Das Hauptziel der klinischen Prüfung (das Hauptergebnis, das in der klinischen Prüfung untersucht wird, um festzustellen, ob das Medikament wirkt) ist der Zeitraum zwischen dem Beginn der klinischen Prüfung und einer Verschlechterung der Krebserkrankung der Teilnehmer.
Die anderen Ziele der klinischen Prüfung umfassen:
- Die Zeitspanne zwischen dem Beginn der klinischen Prüfung und der Ausbreitung der Krebserkrankung in das Gehirn oder andere Körperbereiche
- Die Anzahl der Teilnehmer, deren Tumore schrumpfen, und die Zeitspanne, während der dies anhält, wenn die Krankheit fortschreitet
- Die Lebensdauer der Teilnehmer
- Die Zeitspanne zwischen dem Beginn der Studie und einer Verschlechterung der Lebensqualität oder der Krebssymptome (Husten, Schmerzen im Brustkorb, Kurzatmigkeit) der Teilnehmer
- Die Anzahl der Teilnehmer ohne Verschlechterung oder Verbesserung der Lebensqualität und der Krebssymptome
- Die Anzahl und Schwere der Nebenwirkungen
4. Wer kann an dieser klinischen Prüfung teilnehmen?
Personen können an dieser klinischen Prüfung teilnehmen, wenn sie mindestens 18 Jahre alt sind und das Gerät oder die Apps, die für Fragebögen zur Verfügung gestellt werden, nutzen möchten und können.
Personen mit NSCLC, das sich im Körper ausgebreitet hat oder bestimmte andere Genmutationen aufweist, können nicht an dieser klinischen Prüfung teilnehmen. Es kann auch sein, dass Personen nicht an dieser Studie teilnehmen können, wenn sie an bestimmten anderen Erkrankungen wie Herz- oder Lebererkrankungen oder bestimmten Infektionen leiden, bestimmte Behandlungen hatten oder erhalten, anhaltende Nebenwirkungen von früheren Krebsbehandlungen haben, bereits an einer anderen klinischen Prüfung beteiligt sind oder nicht in der Lage sind, Tabletten zu schlucken. Frauen, die schwanger sind, stillen oder planen, während oder kurz nach der klinischen Prüfung schwanger zu werden, können ebenfalls nicht teilnehmen.
5. Welche Behandlung werden die Teilnehmer in dieser klinischen Prüfung erhalten?
Alle Teilnehmer an dieser klinischen Prüfung werden einer Behandlungsgruppe zugewiesen, je nachdem, welche Mutation bei ihrem Lungenkrebs vorliegt (ALK oder ROS1), und erhalten entweder:
Gruppe A1 (Teilnehmer mit ALK-positivem NSCLC)
- Alectinib wird zweimal täglich als Tabletten zum Einnehmen mit einer Mahlzeit über bis zu 3 Jahre verabreicht
- ODER Durvalumab als Infusion in eine Vene alle 4 Wochen für bis zu 1 Jahr
Gruppe A2 (Teilnehmer mit ROS1-positivem NSCLC)
Hinweis: Gruppe A2 ist jetzt geschlossen. Es werden keine neuen Teilnehmer in diese Gruppe aufgenommen.
- Entrectinib wird einmal täglich als Tablette zum Einnehmen mit oder ohne Mahlzeit über bis zu 3 Jahre verabreicht
- ODER Durvalumab als Infusion in eine Vene alle 4 Wochen für bis zu 1 Jahr
Die Teilnehmer in jeder Gruppe (A1 oder A2) haben die gleiche Chance, eine der zielgerichteten Therapien oder Durvalumab zu erhalten. Personen in bestimmten Ländern können aufgrund der Einschränkungen des Landes, in dem sie leben, möglicherweise nicht in eine bestimmte Behandlungsgruppe eintreten.
Da es sich um eine offene klinische Prüfung handelt, werden alle Beteiligten, auch die Teilnehmer und der Prüfarzt, wissen, welche Behandlung die jeweiligen Teilnehmer erhalten.
6. Ist die Teilnahme an dieser klinischen Prüfung mit Risiken oder Nutzen verbunden?
Die Sicherheit oder Wirksamkeit der in der Erprobung befindlichen Behandlung oder die Auswirkungen von deren Anwendung sind zum Zeitpunkt der Durchführung der klinischen Prüfung möglicherweise nur teilweise bekannt. Die meisten klinischen Prüfungen bergen gewisse Risiken für die Teilnehmer. Allerdings sind diese Risiken nicht unbedingt höher als jene, die sich aus der medizinischen Routineversorgung oder dem natürlichen Fortschreiten der Erkrankung ergeben. Personen, die an der klinischen Prüfung teilnehmen möchten, werden über alle Risiken und den Nutzen der Teilnahme an der klinischen Prüfung sowie über alle zusätzlichen Verfahren oder Untersuchungen, denen sie sich unterziehen müssen, informiert. Diese Informationen werden alle in der sogenannten Patienteninformation und Einwilligungserklärung beschrieben (einem Dokument, das Personen die Informationen liefert, die sie benötigen, um eine informierte Entscheidung für oder gegen eine freiwillige Teilnahme an der klinischen Prüfung zu treffen).
Risiken im Zusammenhang mit den Studienmedikamenten
Bei den Studienteilnehmern können Nebenwirkungen (unerwünschte Wirkungen eines Medikaments oder einer medizinischen Behandlung) durch die in dieser klinischen Prüfung angewendeten Medikamente auftreten. Die Nebenwirkungen können leicht bis schwerwiegend oder sogar lebensbedrohlich sein und sich von Person zu Person unterscheiden. Die Teilnehmer werden während der klinischen Prüfung engmaschig überwacht. Darüber hinaus wird in regelmäßigen Abständen die Sicherheit der Teilnehmer beurteilt.
Alectinib, Entrectinib und Durvalumab
Die Teilnehmer werden über die bekannten Nebenwirkungen von Alectinib, Entrectinib und Durvalumabund sowie über mögliche Nebenwirkungen informiert. Diese Informationen basieren auf Studien am Menschen, Untersuchungen im Labor sowie Nebenwirkungen, die man von ähnlichen Medikamenten kennt. Alectinib oder Entrectinib werden als zu schluckende Tabletten und Durvalumab als Infusion in eine Vene (intravenöse Infusion) verabreicht. Die Teilnehmer werden über alle bekannten Nebenwirkungen beim Schlucken von Tabletten oder intravenösen Infusionen informiert.
Mit der klinischen Prüfung verbundener möglicher Nutzen
Der Gesundheitszustand der Teilnehmer kann sich durch die Teilnahme an der klinischen Prüfung verbessern oder auch nicht. Die gewonnenen Erkenntnisse könnten in Zukunft anderen Menschen mit ähnlichen Krankheiten helfen.
Studienzusammenfassung
This study will evaluate the efficacy and safety of multiple therapies in participants with locally advanced, unresectable, Stage III NSCLC with eligible biomarker status as determined by Version 8 of the American Joint Committee on Cancer/Union for International Cancer Control NSCLC staging system.
A phase I–III, multicenter study evaluating the efficacy and safety of multiple therapies in cohorts of patients selected according to biomarker status, with locally advanced, unresectable, stage III non-small cell lung cancer
Einschlusskriterien
Inclusion Criteria (All Cohorts):
- Body weight >/= 30 kg at screening
- Willingness and ability to use the electronic device(s) or application(s) for the electronic patient-reported outcome (PRO)
- Whole-body positron emission tomography/computed tomography scan (PET/CT) (from the base of skull to mid-thighs) for the purposes of staging, performed prior and within 42 days of the first dose of cCRT or sCRT
- Histologically or cytologically documented locally advanced, unresectable Stage III NSCLC of either squamous or non-squamous histology
- Prior receipt of at least two prior cycles of platinum-based chemotherapy given concurrently with radiotherapy (cCRT); or at least two prior cycles of platinum-based chemotherapy given prior to radiotherapy (sCRT)
- The RT component in the cCRT or sCRT must have been at a total dose of radiation of 60 (+/-10%) Gy (54 Gy to 66 Gy) administered by intensity-modulated radiotherapy (preferred) or three dimension (3D)-conforming technique
- No disease progression during or following platinum-based cCRT or sCRT
- Life expectancy >/= 12 weeks
- Confirmed availability of a representative formalin-fixed, paraffin-embedded (FFPE) tumor specimen
- Documented tumor PD-L1 status (TC score < 1% vs. >/= 1% vs. unknown) as determined: centrally with the SP263 IHC assay on the confirmed available FFPE tumor specimen; locally, with the SP263 (preferred) or 22C3 IHC assays
- Eastern Cooperative Oncology Group Performance Status of 0, 1, or 2
- Adequate hematologic and end-organ function
- For women of childbearing potential: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use contraception, and agreement to refrain from donating eggs, as defined by the protocol
- For men: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use contraceptive methods, and agreement to refrain from donating sperm, as defined by the protocol
Inclusion criteria specific to Cohort A1:
- Documented ALK fusion positivity by an eligible result from: centralized multiplex molecular testing of tumor tissue at the Sponsor's designated central laboratory under Study BX43361 or available results from a Sponsor pre-approved local, appropriately validated ALK fusion test on tumor tissue performed in a Clinical Laboratory Improvement Amendments certified or equivalent laboratory
Inclusion criteria specific to Cohort A2:
- Documented ROS1 fusion positivity by an eligible result from: centralized multiplex molecular testing of tumor tissue at the Sponsor's designated central laboratory under Study BX43361 or available results from a Sponsor pre-approved local, appropriately validated ROS1 fusion test on tumor tissue performed in a Clinical Laboratory Improvement Amendments certified or equivalent laboratory
- Ability to swallow entrectinib intact, without chewing, crushing, or opening the capsules
Exclusion Criteria (All Cohorts):
- Any history of previous NSCLC and/or any history of prior treatment for NSCLC (patients must be newly diagnosed with unresectable Stage III disease)
- Any evidence of Stage IV disease, including, but not limited to, the following: pleural effusion, pericardial effusion, brain metastases, history of intracranial hemorrhage or spinal cord hemorrhage, bone metastases, distant metastases
- If a pleural effusion is present, the following criteria must be met to exclude malignant involvement (T4 disease): when pleural fluid is visible on both the CT scan and chest X-ray, a pleuracentesis is required to confirm that the pleural fluid is cytologically negative; participants with exudative pleural effusions are excluded regardless of cytology; participants with effusions that are minimal (i.e., not visible on chest X-ray) that are too small to safely tap are eligible
- NSCLC known to have a known or likely oncogenic-driver mutation in the EGFR gene, as identified by site local testing or Sponsor central testing
- Liver disease, characterized by any of the following: impaired excretory function (e.g., hyperbilirubinemia), synthetic function, or other conditions of decompensated liver disease, such as coagulopathy, hepatic encephalopathy, hypoalbuminemia, ascites, and bleeding from esophageal varices or active viral or active autoimmune, alcoholic, or other types of acute hepatitis
- Positive hepatitis B surface antigen (HBsAg) test at screening
- Participants known to be positive for hepatitis C virus (HCV) antibody (Ab) are excluded with the following exception: participants who are HCV Ab positive but HCV RNA negative due to prior treatment or natural resolution are eligible
- HIV infection: participants are excluded if not well-controlled as defined by the protocol
- Known active tuberculosis
- History of idiopathic pulmonary fibrosis, organizing pneumonia (e.g., bronchiolitis obliterans), drug-induced pneumonitis, or idiopathic pneumonitis, or evidence of active pneumonitis on the screening chest CT scan
- Grade >/= 2 pneumonitis from prior cCRT or sCRT
- Any Grade > 2 unresolved toxicity from prior cCRT or sCRT
- Any gastrointestinal (GI) disorder that may affect absorption of oral medications, such as malabsorption syndrome or status post-major bowel resection
- Any other disease, metabolic dysfunction, physical examination finding, or clinical laboratory finding that contraindicates the use of an investigational drug, may affect the interpretation of the results, or may render the patient at high risk from treatment complications
- Active or history of autoimmune disease or immune deficiency, including, but not limited to, myasthenia gravis, myositis, autoimmune hepatitis, systemic lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, inflammatory bowel disease, antiphospholipid antibody syndrome, Wegener granulomatosis, Sjögren syndrome, Guillain-Barré syndrome, or multiple sclerosis, with the following exceptions: participants with a history of autoimmune-related hypothyroidism who are on thyroid-replacement hormone are eligible for the study; participants with controlled Type 1 diabetes mellitus who are on an insulin regimen are eligible for the study
- History of malignancy other than NSCLC within 5 years prior to screening, with the exception of malignancies with a negligible risk of metastasis or death (e.g., 5-year OS rate > 90%), such as adequately treated carcinoma in situ of the cervix, non-melanoma skin carcinoma, localized prostate cancer, ductal breast carcinoma in situ, or Stage I uterine cancer
- Any concurrent chemotherapy, immunotherapy, biologic, or hormonal therapy for cancer
- Major surgical procedure, within 4 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for a major surgical procedure during the study
- Treatment with systemic immunostimulatory agents (including, but not limited to, interferon and interleukin-2) within 4 weeks or 5 drug-elimination half-lives (whichever is longer) prior to initiation of study treatment
- Treatment with a live, attenuated vaccine within 4 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for such a vaccine during study treatment or within 5 months after the final dose of study treatment
- Treatment with investigational therapy within 28 days prior to initiation of study treatment
- Treatment with systemic immunosuppressive medication (including, but not limited to, corticosteroids, cyclophosphamide, azathioprine, methotrexate, thalidomide, and anti-tumor necrosis factor-alpha agents) within 2 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for systemic immunosuppressive medication during study treatment, with exceptions defined by the protocol
- Prior treatment with CD137 agonists or immune checkpoint blockade therapies, including anti-cytotoxic T lymphocyte-associated protein 4, anti-TIGIT, anti-PD-1, and anti-PD-L1 therapeutic antibodies
- Prior allogeneic stem cell or solid organ transplantation
- Concurrent enrollment in another clinical study, unless it is an observational (non-interventional) clinical study or the follow-up period of an interventional study
- Any condition that, in the opinion of the investigator, would interfere with the evaluation of the study drug or interpretation of patient safety or study results
- Any prior Grade >/= 3 immune-mediated adverse event or any unresolved Grade > 1 immune-mediated adverse event while receiving any previous immunotherapy agent other than immune checkpoint blockade agents
Exclusion criteria specific to Cohort A1:
- Presence of clinically symptomatic interstitial lung disease or interstitial pneumonitis, including radiation pneumonitis (i.e., affecting activities of daily living or requiring therapeutic intervention)
- NSCLC known to have one or more of the following ALK point mutations, as identified by site local testing or Sponsor central testing: I1171X (where X is any other amino acid), V1180L, G1202R
- Symptomatic bradycardia
- Significant cardiovascular disease (such as New York Heart Association Class II or greater cardiac disease, myocardial infarction, or cerebrovascular accident) within 3 months prior to initiation of study treatment, unstable arrhythmia, or unstable angina; participants with known coronary artery disease, congestive heart failure not meeting the above criteria, or left ventricular ejection fraction < 50% must be on a stable medical regimen that is optimized in the opinion of the treating physician, in consultation with a cardiologist if appropriate
- Severe infection within 4 weeks prior to initiation of study treatment, including, but not limited to, hospitalization for complications of infection, bacteremia, or severe pneumonia
- Treatment with therapeutic oral or IV antibiotics within 2 weeks prior to initiation of study treatment
- Prior treatment with ALK inhibitors
- History of hypersensitivity to alectinib, durvalumab, or any of their excipients
- Inability to swallow oral study drug
- Known hereditary problems of galactose intolerance, a congenital lactase deficiency, or glucose-galactose malabsorption
- Pregnancy or breastfeeding, or intending to become pregnant during the study treatment or within 90 days after the final dose of alectinib or durvalumab
Exclusion criteria specific to Cohort A2:
- Symptomatic bradycardia
- Significant cardiovascular disease (such as New York Heart Association Class II or greater cardiac disease, myocardial infarction, or cerebrovascular accident) within 3 months prior to initiation of study treatment, unstable arrhythmia, or unstable angina; participants with known coronary artery disease, congestive heart failure not meeting the above criteria, or left ventricular ejection fraction < 50% must be on a stable medical regimen that is optimized in the opinion of the treating physician, in consultation with a cardiologist if appropriate
- Left ventricular ejection fraction less than or equal to 50% observed during the screening for the study
- History of prolonged QTc interval (e.g., repeated demonstration of a QTc interval > 450 ms from ECGs performed at least 24 hours apart)
- History of additional risk factors for torsade de pointes (e.g., family history of long QT syndrome)
- Familial or personal history of congenital bone disorders or bone metabolism alterations
- Incomplete recovery from any surgery prior to the start of study treatment that would interfere with the determination of safety or efficacy of the treatment
- Severe infection within 4 weeks prior to initiation of study treatment, including, but not limited to, hospitalization for complications of infection, bacteremia, or severe pneumonia
- Treatment with therapeutic oral or IV antibiotics within 2 weeks prior to initiation of study treatment
- Prior treatment with ROS1 inhibitors
- History of hypersensitivity to entrectinib, durvalumab, and their excipients
- Grade >/= 3 toxicities due to any prior therapy (e.g., RT) (excluding alopecia) that have not shown improvement or are not stable and are considered to interfere with current study drug
- Known hereditary problems of galactose intolerance, total lactase deficiency or glucose-galactose malabsorption
- Grade >/= 2 peripheral neuropathy
- Pregnancy or intention of becoming pregnant during study treatment, within 35 days after the final dose of entrectinib, or within 90 days after the final dose of durvalumab
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